• mail@3deling.com
  • +48 793 398 768
  • EN
  • DE
  • UA
21 grudnia, 2025 e2rde2rd

Wykorzystanie WebPano Visual Plant w Total Productive Maintenance (TPM)

Rewolucja w Utrzymaniu Ruchu z cyfrowym bliźniakiem zakładu

Kompleksowe Utrzymanie Maszyn – Total Productive Maintenance (TPM) to filozofia zarządzania, której celem jest maksymalizacja efektywności sprzętu poprzez zaangażowanie możliwie wszystkich pracowników. Kluczowe jest zapobieganie awariom i optymalizacja procesów utrzymania infrastruktury. W erze Przemysłu 4.0, narzędzia takie jak WebPano Visual Plant stanowią nową, istotną warstwę wsparcia dla zespołów utrzymania ruchu (UR), przekształcając tradycyjne podejście do TPM w zarządzanie oparte na danych. Integracja widoku 3D zakładu, schematów P&ID, modeli 3D i danych z czujników bezpośrednio na pulpicie zespołu UR jest prawdziwym wsparciem. 

Filar 1: Autonomiczne Utrzymanie Ruchu  

  • Wsparcie dla Operatorów

    WebPano Visual Plant przekazuje operatorom jasne, wizualne instrukcje. Zamiast polegać na papierowych instrukcjach, mogą oni wirtualnie „przejść” przez instalację, zidentyfikować komponenty i zobaczyć, jak mają przeprowadzić podstawowe kontrole i czyszczenie. To zwiększa ich kompetencje i zaangażowanie w utrzymanie sprzętu. 

  • Wizualizacja Standardów

    Zespoły mogą łatwo tworzyć i udostępniać standardy czyszczenia i inspekcji. W WebPano, nałożone na model 3D punkty informacyjne (Notes) mogą zawierać instrukcje, checklisty i zdjęcia, co zapewnia, że każdy operator postępuje zgodnie z tą samą procedurą, zwiększając jakość autonomicznego UR.

Instrukcja wideo przypisana do urządzenia w WebPano Visual Plant wspierająca autonomiczne utrzymanie ruchu w ramach TPM

Zdjęcie 1 – Podłączona instrukcja video do urządzenia w usłudze Webpano Visual Plant

Filar 2: Planowane Utrzymanie Ruchu (Planned Maintenance) 

  • Wirtualna inwentaryzacja i inwentaryzacja zasobów

    Zespoły UR mogą wirtualnie przeglądać całą instalację, lokalizować zasoby i identyfikować elementy wymagające konserwacji. Funkcja inwentaryzacji pozwala na łatwe tagowanie i kategoryzowanie komponentów, co ułatwia zarządzanie nimi w systemach CMMS (Computerized Maintenance Management System). 

webpano visual plant inwentaryzacja zasobow filtrowanie tpm.jpg

Zdjęcie 2 – lokalizacja zasobów na zakładzie poprzez filtrowanie po tagach i nazwie zinwentaryzowanych urządzeń w usłudze Webpano Visual Plant

  • Centrum danych o elementach

    WebPano, każdy element instalacji, np. silnik, zawór czy pompa może być powiązany z bazą danych lub istniejącymi systemami CMMS/ERP za pośrednictwem API (Application Programming Interface), czyli elementu, który pozwala WebPano Visual Plant pełnić rolę Cyfrowego Bliźniaka integrującego dane. Tworzy się przez to wirtualne centrum danych, gdzie z poziomu modelu 3D dostępne są: historia awarii, instrukcje obsługi, dane techniczne i historia konserwacji pochodzące z różnych źródeł. To pozwala na szybkie podejmowanie decyzji o naprawie lub wymianie. 

webpano visual plant centrum danych urzadzenia cmms api.jpg

Zdjęcie 3 – lokalizacja urządzenia na zakładzie poprzez filtrowanie po tagach i nazwie zinwentaryzowanych urządzeń w usłudze Webpano Visual Plant

  • Optymalizacja tras i czasu pracy

    Wykorzystując dokładną, cyfrową kopię instalacji, planiści UR mogą zoptymalizować trasy inspekcji i konserwacji, minimalizując stracony czas. Utrzymanie ruchu staje się bardziej predykcyjne, a rzadziej reaktywne. 

Filar 3: Utrzymanie Jakości (Quality Maintenance) 

  • Lokalizacja usterek

    Jeśli proces produkcyjny napotka problem z jakością, zespoły UR mogą szybko przeanalizować powiązany sprzęt w wirtualnej przestrzeni. Wykorzystując API, dane z zewnętrznych systemów, np. monitoringu IoT, mogą być przekazywane do WebPano Visual Plant. Dzięki temu można wizualizować w przestrzeni parametry pracy, np. temperaturę, ciśnienie czy drgania dokładnie w miejscu geolokalizacji danego czujnika. Bywa, że awarie zaczynają korelować z jednym obszarem, a to najlepiej zaobserwować na bliźniaku cyfrowym z rozmieszczonymi punktami z czujników.

webpano visual plant lokalizacja usterki quality maintenance.jpg

Zdjęcie 4 – wskazanie miejsca urządzenia z potencjalną usterką do sprawdzenia w usłudze Webpano Visual Plant. Informacja skierowana tagiem do odpowiednich służb.

  • Wirtualne inspekcje

    Zamiast opierać się wyłącznie na danych tabelarycznych, inżynierowie mogą zdalnie przeprowadzać wirtualne inspekcje, obserwując wartości z czujników bezpośrednio na cyfrowym widoku zakładu, w kontekście ich rzeczywistej geolokalizacji. Otwarte API WebPano umożliwia integrację z różnymi zewnętrznymi systemami monitorującymi, dzięki czemu platforma pełni rolę jednolitego interfejsu do przestrzennej wizualizacji danych. Takie podejście znacząco zwiększa efektywność zarządzania TPM.

    Przykładowo, za pośrednictwem API dane z systemów monitorujących stopień korozji rurociągów mogą być przesyłane do WebPano Visual Plant w celu wskazania obszarów, w których zmiany postępują najszybciej. Zewnętrzny system typu Corrosion Monitoring aktualizuje m.in. informacje o grubości ścianek rur, umożliwiając precyzyjny nadzór nad stanem infrastruktury. Interfejs graficzny WebPano pozwala natomiast jednoznacznie wskazać konkretne miejsce wymagające prewencyjnej interwencji, ułatwiając przekazanie informacji odpowiednim służbom jeszcze przed wystąpieniem problemu.

webpano visual plant monitoring korozji cml lokalizacja.jpg

Zdjęcie 5 – wskazanie miejsca objętego korozją z dokładną lokalizacją na mapie poglądowej dla odpowiednich służb.

  • Wizualizacja stanu urządzeń i rurociągów

    Dzięki otwartemu API dane o stanie urządzeń i rurociągów, pochodzące z zewnętrznych systemów monitorujących (np. CML, IoT), są przesyłane i wizualizowane bezpośrednio na widoku 3D instalacji. Zespoły Utrzymania Ruchu mogą używać map ciepła (heatmap) lub kolorów (np. zielony dla stanu zdrowego, żółty dla ostrzeżenia, czerwony dla krytycznego) do szybkiej, przestrzennej identyfikacji problemów. 

WebPano może wizualizować m.in.: 

  • Stan Techniczny (CML)

    Wyświetlanie lokalizacji i stopnia zaawansowania zmian, np. korozji, co pozwala na prewencyjną reakcję, zanim dojdzie do awarii. 

  • Straty Energetyczne

    Wizualizowanie miejsc, w których występuje największa strata energii (np. uszkodzona izolacja), poprzez mapy ciepła, bazując na danych z czujników lub inspekcji

  • Trasowanie

    Webpano pozwala na oznaczenie rurociągów na chmurze punktów i panoramie, które mają być modelowane pod kątem ich wymiany lub przeróbki. 

Trasowanie rurociągów na chmurze punktów w WebPano Visual Plant na potrzeby modernizacji i modelowania 3D

Zdjęcie 6 – trasowanie orurowania na chmurze punktów poprzez opisy CML pod kątem późniejszego modelowania 3D.

  • Predykcyjne utrzymanie ruchu oparte na danych CML

    Zespoły UR nie czekają na awarię. Analizując trendy w utracie grubości ścianek, postępowania wibracji na elementach ruchomych lub danych z innych czujników zlokalizowanych na instalacji, mogą zaplanować prewencyjne wymiany lub naprawy, minimalizując ryzyko wycieków, awarii i kosztownych przestojów. Webpano Visual Plant po odpowiedniej konfiguracji pozwala lokalizować przestrzennie i wizualizować obszary, gdzie niepożądane sytuacje zdarzają się najczęściej.  

  • Integracja z systemami zarządzania zasobami

    Dane z WebPano Visual Plant mogą być eksportowane do istniejących systemów CMMS lub ERP, wykorzystując API.   

Podsumowanie

Podejście TPM może poprzez zastosowanie WebPano Visual Plant zyskać  coś więcej niż tylko wizualizacjęmianowicie może być jednym z głównych narzędzi służącym zespołom UR podczas podejmowania decyzjiZyskują one kompleksowe narzędzie do wizualizacji zasobów, planowania konserwacji i lokalizowania usterek. Integracja z systemami CMMS, historycznymi danymi, a także danymi z czujników pozwala na realizację zaawansowanych strategii, takich jak Condition-Based Maintenance, minimalizując koszty i zwiększając dostępność sprzętu. Dzięki możliwościom API i integracji z systemami monitorującymi, takimi jak CML, WebPano staje się kluczowym narzędziem w prewencji, wizualizując dane w kontekście przestrzennym i znacząco podnosząc bezpieczeństwo i niezawodność instalacji. 

, , , , , ,

Rozpocznijmy rozmowę

Wypełnij formularz, a umówimy się na niezobowiązującą rozmowę, podczas której dowiesz się, czy możemy Ci pomóc i jak to zrobimy.
Na podstawie tej rozmowy otrzymasz dedykowaną ofertę, która będzie zawierała szczegółowy plan działania przygotowany dla Twojej firmy.
Jeśli podasz swój numer telefonu, zadzwonimy do Ciebie. Jeśli nie, skontaktujemy się drogą mailową.

Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku godzin roboczych (poniedziałek – piątek, 9:00-17:00 czasu środkowoeuropejskiego).

tel. +48 793 398 768

Skontaktuj się z nami

Wiadomość nie została zapisana. Spróbuj ponownie.
Wiadomość została wysłana, odpowiemy wkrótce.
Pole numeru telefonu musi zawierać od 6 do 19 cyfr oraz kod kraju, bez użycia +/0 (np. 1xxxxxxxxxxxx dla Stanów Zjednoczonych)
?

W 3Deling, cenimy prywatność użytkowników i zobowiązujemy się do ochrony ich danych osobowych. Niniejsze Oświadczenie o ochronie prywatności danych wyjaśnia, w jaki sposób gromadzimy, wykorzystujemy i chronimy informacje podawane przez użytkownika podczas wypełniania formularza kontaktowego.

Gdy użytkownik wypełnia nasz formularz kontaktowy, możemy gromadzić jego dane osobowe. Mogą one obejmować imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu i wszelkie inne dane, które użytkownik zdecyduje się podać w wiadomości.

Informacje podane za pośrednictwem formularza kontaktowego będą wykorzystywane w następujących celach:

  • Aby odpowiedzieć na zapytania lub prośby użytkownika
  • Aby zapewnić obsługę klienta
  • Aby ulepszyć nasze usługi i doświadczenia użytkowników
  • Aby informować użytkownika o aktualizacjach, promocjach lub innych istotnych wiadomościach, jeśli użytkownik wyraził zgodę na otrzymywanie takich wiadomości

Bezpieczeństwo danych

Podejmujemy uzasadnione środki ostrożności w celu ochrony informacji podawanych za pośrednictwem naszego formularza kontaktowego przed nieuprawnionym dostępem, wykorzystaniem lub ujawnieniem.

Należy jednak pamiętać, że żadna metoda transmisji przez Internet lub elektronicznego przechowywania danych nie jest w 100% bezpieczna.

Ujawnianie informacji o użytkowniku

Nie sprzedajemy ani nie wypożyczamy danych osobowych użytkowników stronom trzecim. Możemy udostępniać dane użytkownika:

  • Pracownikom lub kontrahentom 3Deling w celu udzielenia odpowiedzi na zapytania użytkownika
  • Dostawcom usług, którzy pomagają nam w zarządzaniu naszą komunikacją i usługami, na podstawie umów o ścisłej poufności
  • Organom prawnym, gdy jest to wymagane w celu wypełnienia zobowiązań prawnych lub ochrony naszych praw

Użytkownik ma prawo do:

  • Dostępu do przechowywanych przez nas danych osobowych użytkownika
  • Żądania korekty wszelkich nieścisłości w swoich danych osobowych
  • Żądania usunięcia swoich danych osobowych
  • Rezygnacji z otrzymywania od nas wiadomości promocyjnych (jeśli dotyczy)

Data wejścia w życie: 2024.09.16

?
kontakt

Biuro w Krakowie

3Deling Sp z o.o.
ul. Sarego 14 /4
31-047 Kraków, Poland
NIP: 6751442115
+48 793 398 768
mail@3deling.com

Biuro w Londynie

3Deling Laser Scanning
Services LTD
6 Artichoke Mews | London
SE5 8TS | UNITED KINGDOM
+44 7739 036 829
mail@3deling.com

Biuro w Norwegii

3Deling Norway As
Røynebergsletta 32
4033 Stavanger, Norway
+47 464 437 12
mail@3deling.com

Biuro we Lwowie

3Deling Systems LTD
Sakharova 42, Lviv
Office 511-512, 79012, Ukraine
+38 (097) 317 30 86
mail@3deling.com

Wyceny projektów:

Paweł Dudek
PL: +48 793 398 768
Robert Bell
UK: +44 7739 036 829
Rune Gjøse
NO: +47 464 437 12
Marta Kobryn
UKR: +38 (099)125 06 43

Portal Klienta:

Social Media:

stopka